17/07/2018 – El Tercer Sector Social català ha presentat avui un full de ruta per avançar decididament cap a l’equitat de gènere

La Confederació i la xarxa de Dones Directives i Professionals de l’Acció Social (DDiPAS) han presentat, en el marc de la Jornada ‘Gestionem el canvi per a l’equitat de gènere’ celebrada avui al Palau Robert de Barcelona, el full de ruta que ha de guiar el Tercer Sector Social cap a l’equitat de gènere.

Durant l’acte, ambdues organitzacions han fet públic els elements d’aquesta estratègia sectorial: d’una banda, la primera diagnosi de l’ocupació al Tercer Sector Social des de la perspectiva de gènere, feta a partir de dades de l’Anuari de l’Ocupació del Tercer Sector Social de Catalunya 2017. I d’altra, la Guia de gestió del canvi pel foment de l’equitat de gènere al Tercer Sector Social de Catalunya, amb 30 propostes d’acció pel foment de l’equitat de gènere i un full de ruta ordenat en 4 fases per orientar a l’acció a aquelles entitats que vulguin apostar per la gestió del canvi.

La presidenta de la xarxa DDiPAS, Fina Rubio, ha subratllat que “promoure l’equitat de gènere i erradicar les desigualtats en les nostres organitzacions és un dels reptes històrics del Tercer Sector Social. Aquest projecte vol acompanyar les entitats en els processos de canvi necessaris per a què l’equitat sigui una realitat”. El president de La Confederació, Joan Segarra, ha recordat que “cal aprofundir en aquells elements que ens diferencien com a Tercer Sector i Economia Social en relació a altres sectors empresarials, i volem acompanyar a les organitzacions cap a l’excel·lència en matèria d’equitat de gènere”.

D’altra banda Mireia Mata, directora general d’Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya ha posat de manifest a l’obertura de l’acte que “els reptes per l’equitat de gènere real i efectiva són enormes. Fan falta recursos, voluntat política i bons referents com els que es presenten avui en aquest jornada“.

L’ocupació en el Tercer Sector des de la perspectiva de gènere

La primera recerca quantitativa sobre la realitat de l’ocupació en el Tercer Sector Social des de la perspectiva de gènere, promoguda per DDiPAS i La Confederació, ha permès concretar unes conclusions i els reptes sobre els que s’assenta aquesta estratègia sectorial.

D’acord amb les dades analitzades, un 74% de les persones contractades al Tercer Sector Social a Catalunya són dones i sembla clar que el gènere té impacte en les trajectòries professionals que homes i dones duem a terme en el Tercer Sector.

Algunes de les conclusions que s’apunten són:

1. Les diferències de gènere varien i s’eixamplen en funció del tipus d’organització, segons volum d’ingressos (les bretxes de gènere s’eixamplen en paral·lel al creixement de l’organització en nivells de contractació i volums econòmics), any de constitució (en les organitzacions constituïdes abans del 1980 es dóna una major presència femenina en les direccions d’aquestes entitats) i forma jurídica (els homes tenen més presencia en les direccions de les fundacions i les entitats de segons nivell).

2. Segregació horitzontal. La feminització de la cura. En el Tercer Sector Social  les dones estan concentrades majoritàriament en els àmbits d’activitat directament vinculats a les cures. Les dones estan sobre representades en els àmbits d’actuació on aquesta vinculació és directa: Atenció precoç 95%; Atenció domiciliaria 91%; Educació i formació (incloses les escoles bressol) 81%; Atenció a la gent gran 81%.

3. Segregació Vertical. El sostre de vidre. La presencia global paritària en els òrgans de govern  i en la direcció i gerència de les entitats amaga les bretxes de gènere existents a l’interior. Els homes son majoritaris (60%) en les presidències de les grans organitzacions  (volums econòmics superiors als cinc milions d’euros), mentre que les dones tenen més presencia (58%) en les presidències de les organitzacions petites (menys de 100.000 € d’ingressos anuals.

4. Les bretxes salarials. Una reduïda bretxa salarial sectorial de 3% que s’eleva al 13% en les categories professionals més altes.

A partir d’aquestes primeres dades, tant DDiPAS com La Confederació adverteixen que “cal sistematitzar les dades disponibles i incorporar nous indicadors que facilitin aquesta anàlisi de gènere”. Un segon repte –apunten– té a veure  amb “la necessitat, i la voluntat, d’incorporar en les nostres organitzacions aquesta mirada de gènere que ens permeti veure les desigualtats  invisibles i incorporar la seva erradicació com un objectiu estratègic de les entitats. Per a fer-ho ens cal avançar en eines, de reflexió, de gestió i d’avaluació”.

Programa d’acompanyament en matèria d’equitat de gènere

Precisament amb la voluntat d’acompanyar al sector en la millora contínua i en els processos de generació de canvis, DDiPAS i La Confederació tenen previst engegar a partir del pròxim setembre un programa pilot d’acompanyament especialitzat a entitats del Tercer Sector català.

La convocatòria de participació s’obrirà al setembre se’n podran beneficiar 6 organitzacions escollides entre les demandants. Es tracta d’un programa innovador i transformador que, a més d’impactar en el si de les organitzacions participants, contribuirà a sistematitzar les experiències en benefici del conjunt del sector.

Al finalitzar la jornada, Roser Hernández, subdirectora general d’Economia Social, Tercer Sector i Cooperatives ha posat de manifest els objectius compartits d’aquesta iniciativa i ha refermat el suport de la Direcció General a l’hora d’acompanyar al sector en la millora d’aspectes clau com la Governança Democràtica i l’equitat de gènere, elements que han de permetre teixir una Economia Social forta i competitiva pel país.

En definitiva, l’aliança estratègica entre la xarxa DDiPAS –amb més de 255 professionals de l’acció social associades— i La Confederació –organització empresarial que representa les entitats no lucratives que presten serveis socials i d’atenció a les persones a Catalunya—busca donar resposta als reptes plantejats, enfortint el sector no lucratiu de serveis a les persones i esdevenint punta de llança en aquesta matèria d’acord amb els valors i models organitzatius propis del Tercer Sector i de l’Economia Social.

PORTADA INFORME_2  PORTADA GUIA_2

INFORME 2018 “L’ocupació en el Tercer Sector Social de Catalunya des de la perspectiva de gènere”

Descarrega’t l’informe!

Descarrega’t la guia!